Brugerråd

Formål
Husmødet og brugerrådet er aktivitets- og værestedets højeste brugerinstanser og sikrer brugerne medindflydelse og ansvar.

Husmødet vælger et brugerråd til at varetage brugernes interesser i samarbejde med stedets medarbejdere. Husmødet kan pålægge brugerrådet at tage ethvert spørgsmål vedrørende værestedets funktion op til drøftelse, herunder planlægning af aktiviteter. Husmødet giver herudover brugerrådet mandat til at træffe beslutninger om specifikke spørgsmål. Det påhviler brugerrådet i nødvendigt omfang at holde brugerne løbende orienteret ved husmødet om rådets arbejde.

Den enkelte kan også henvende sig til rådet med ideer, spørgsmål og problemer af enhver art. Brugerrådet har ret til at afvise spørgsmål, hvis der allerede er truffet beslutning om dette.

Brugerrådets medlemmer kan kontaktes i aktivitets- og værestedet og ikke privat.

Valg til Brugerråd for Socialpsykiatrisk Center Åstedet 
Brugerrådet vælges blandt brugerne på et husmøde ultimo maj. Kandidatforslag bekendtgøres på forhånd, ved opslag. Rådet, der skal have 3-5 medlemmer + 2 suppleanter, vælges for et år ad gangen. Rådet konstituerer sig selv med formand og næstformand samt repræsentant + suppleant til bestyrelsen. Sidstnævnte repræsentanter har mødepligt til brugerrådsmøder og bestyrelsesmøder. Overholdes dette ikke skal der være nyvalg.

Rådets møder
Brugerrådet afholder møde hver måned. Formanden kan derudover indkalde til ekstra- ordinært møde, hvis der er behov for det.

Formanden indkalder til møderne. Der føres mødeprotokol. 

Udfaldet af en afstemning foregår ved almindeligt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende, ved dennes fravær er næstformandens stemme afgørende. Suppleanter har taleret men ikke stemmeret.

Hvis afgørelsen af en sag kræver, at den bliver afgjort af en højere instans f.eks., bestyrelse, kommuner eller amt kan brugerrådet indsende en skriftlig erklæring til behandling på det kommende møde.

  • Brugerrådet eller dets formand kan anmode enhver der har med aktivitets- og værestedets virksomhed at gøre, om at deltage i rådets drøftelser uden stemmeret.
  • For at sikre kontinuitet og sammenhæng mellem brugerrådets og medarbejdernes arbejde deltager en repræsentant fra medarbejdergruppen i rådet møder. Repræsentanten har ikke stemmeret.
  • Undtagelsesvis kan der aftales tavshedspligt f.eks. ved personfølsomme sager.

Centerlederen skal sørge for den fornødne vejledning og assistance, således at brugerrådet kan fungere. 

De med brugerrådets virksomhed forbundne udgifter dækkes af Åstedets, som også stiller lokaler til rådighed for møderne.

Opgave
Brugerrådet tager kun personsager op, hvis det påvirker dagligdagen og klimaet i aktivitets- og værestedet.Brugerrådet har medindflydelse på følgende spørgsmål, således at rådet skal høres, inden der træffes beslutninger om:

Retningslinjer for aktivitets- og værestedets socialpsykiatriske arbejde

  • Årsplaner, funktionsbeskrivelse o.lign.

      Ændringer af værestedet herunder lokale indretning og inventaranskaffelser af betydning for brugerne.

    • Aktivitets- og værestedets budgetforslag

    • Administration af konti for rådighedsbeløb, aktiviteter m.v.

    • Ansættelser af medarbejdere via deltagelse af to brugerråds medlemmer i ansættelsesudvalg

    • Svar på klager over forholdene i aktivitets- og værestedet.
      • Det påhviler Centerlederen af holde formanden for brugerrådet løbende orienteret om ovennævnte forhold. I formandens fravær kontaktes næstformanden.